BIO

MAGDALENA MAŁECKA-WIPPICH

Reżyserka, pisarka, kameralistka. Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie (2005) specjalność: gra na altówce. Jest również absolwentką krakowskiego, prywatnego Konserwatorium Witolda Lutosławskiego (2004), oraz Podyplomowych Studiów Literacko-Artystycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim (2008). Była także słuchaczką pierwszej w Polsce Szkoły Laboratorium Dramatu w Warszawie, założonej przez Tadeusza Słobodzianka (2010). Uczestniczyła w wielu mistrzowskich kursach muzycznych zarówno w kraju, jak i zagranicą pod okiem takich profesorów, jak: Stefan Kamasa, Jerzy Kosmala, Claude Lelong, czy Katherine McGillivray. Uczestniczyła również w warsztatach literackich, prowadzonych przez wybitnych dramaturgów, jak; Janusz Głowacki, Marek Koterski, Nikolai Kolada, Mark Ravenhill, czy Iwan Wyrypajew.

Magdalena Małecka-Wippich występowała m. in. u boku takich zagranicznych i polskich artystów, jak: Alfredo Bernardini, Laurence Cummings, Krzemisir Dębski, Margaret Fautless, Ton Koopman, Andrew Manze, Riccardo Minasi, Lars Urlik Mortensen, Enrico Onofri, Włodek Pawlik, Jadwiga Rappé, Jordi Savall, Simon Standage, Tomasz Stańko, Tomasz Strahl. Koncertowała w większości krajów Europejskich, a także na Ukrainie, w Chinach, oraz Kanadzie i USA, gdzie w 2012 roku odbyła turnée jako solistka.

Od roku 2004 związana z Kwartetem Polonika (dawniej Opium String Quartet), którego powstanie zainicjowała, i z którym nagrała cztery albumy, otrzymując nominację Polskiej Akademii Fonograficznej do nagrody Fryderyk 2011 za debiut płytowy, oraz nagrodę Fryderyk 2014 za trzeci album płytowy „Chagall for Strings“ w kategorii „Muzyka Współczesna“. Szczególnie zaangażowana w rozpowszechnianie muzyki polskiej, (ma na swoim koncie kilkadziesiąt prawykonań tejże muzyki z udziałem Kwartetu Polonika). W 2013 roku Piotr Moss zadedykował artystce wydany we Francji utwór „Solo VI pour Alto”. Jako kameralistka, Magdalena Małecka-Wippich nagrywała dla takich wytwórni fonograficznych, jak: CD Accord, Dux, Acte Prealable, Raum Klang, czy Albany Records U.S.

Poza działalnością kameralną i solową, artystka posiada także doświadczenie orkiestrowe (European Union Baroque Orchestra, Harmony of Nations Baroque Orchestra, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Polska Orkiestra Radiowa), i nie stroni od projektów alternatywnych (polsko-amerykański projekt muzyczny perkusisty Seana Noonan’a „Gambler’s Hand European Tour 2013”).

W 2006 roku wyróżniona przez Kazimierę Szczukę w konkursie portalu ONET na opowiadanie. Od tej pory stara się łączyć pasję literacką z muzyką. Jest autorką scenariuszy i programów koncertowych stworzonych dla Kwartetu Polonika, w tym: Musica a la Polacca, Tango Therapy, Krzyż-Drzewo Kwitnące, czy Ocalone Dźwięki.

W 2016 roku zadebiutowała książką „Nietypowa baba jestem” nakładem wydawnictwa ZNAK. Jest również autorką libretta do edukacyjnej Mini Opery Dziecięcej „Językowo-operowy zawrót głowy” (Premiera – listopad 2017).

W 2018 roku zadebiutowała na małym ekranie realizując dla TVP Kultura film inspirowany wierszem Tadeusza Różewicza w ramach projektu ”Wiersze na 100-lecie Niepodległości”. Jako reżyserka teatralna, zadebiutowała współreżyserując z Maciejem Wojtyszko operę „Awantura w Recco“, otwierającą sezon artystyczny 2018/2019 na deskach Opery Nova w Bydgoszczy.

Obecnie studiuje na Wydziale Reżyserii w Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Prywatnie, córka kompozytora Macieja Małeckiego i aktorki Anny Seniuk, żona perkusisty Marcina Wippicha, oraz mama Ignacego i Felicji.